Bestuur S2HO

Het bestuur bestaat uit drie leden: voorzitter Lourens Touwen, secretaris George Snijder en penningmeester Jos Settels. Door op hun naam te klikken kunt u een mailtje versturen.

Lourens Touwen

Lourens(Delft 1965) komt uit een bekend Drents schippersgeslacht maar groeide zelf op in Zuid-Afrika. Lourens heeft de tjalk De Hoop, gebouwd in 1898 bij Van Goor in Zwartsluis, volledig opnieuw opgebouwd en getuigd en hierop 16 jaar met vrouw en kinderen gewoond. Met De Hoop hebben ze ook een half jaar door Frankrijk gereisd. In 2006 begint Lourens met de restauratie van de Trijntje, een tjalk gebouwd bij Rijnvis & Eikelboom te Hoogeveen in 1896. De Hoop is inmiddels verkocht en de Trijntje wordt langzaam steeds verder gerestaureerd.
Lourens is bestuurslid van het eerste uur van de Museumhaven Leeuwarden, lid van de Commissie Historische Schepen van de gemeente SWF, bestuurslid van De Werf in Leeuwarden en tevens bestuurslid van het Fries Scheepvaartmuseum in Sneek. In 2011 was hij een van de aanjagers van de organisatie van de reünie van de Landelijke Vereninging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) in Leeuwarden ‘De boat giet oan’. Lourens is een van de vier initiatiefnemers voor het professionaliseren van het scheepshistorisch onderzoek, waaruit uiteindelijk S2HO is voortgekomen.
Na een studie Commerciële Economie volgde hij de studie Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Rijksuniversiteit in Groningen en begon als organisatie adviseur te werken. Sinds 2003 heeft hij een eigen bureau gericht op organisatiebouw, met als werkgebied het noorden van Nederland. Vanaf 2012 is Lourens tevens directeur van Recreatieschap De Marrekrite, dat vooral bekend is van de vele ligplaatsen door heel Fryslan.

George Snijder

George(Rotterdam 1949) woont sinds 2002 met Suzanna Markusse op de Friese tjalk Aeolus, gebouwd bij Gebr. De Boer in Lemmer. Vanaf die tijd is hij zich serieus gaan interesseren in de oude binnenvaart. Voor de aanschaf van de Aeolus was hij al lid geworden van de behoudsvereniging LVBHB en al snel is hij coördinator/hoofdredacteur van het verenigingstijdschrift de Bokkepoot. Daarmee combineert zijn belangstelling voor geschiedenis en schrijven. Dat werk doet hij vijf jaar en daarna wordt hij webredacteur van de verenigingswebsite. Hij is een korte periode bestuurslid van de LVBHB.
In 2005 begint hij, liggend in Waspik (Noord-Brabant), aan een onderzoek naar de geschiedenis van alles wat met de scheepvaart te maken had in ‘s Gravenmoer dat in 2009 resulteert in het boek Schippers van een gedempte haven.
Aan het einde van het onderzoek komt hij in aanraking met de scheepsmetingen en in de daaropvolgende 5 jaar digitaliseert hij krap 125 duizend scheepsmetingen met behulp van 50 vrijwilligers tot een database. Hij doet nog steeds onderzoek naar de oude binnenvaart, lost vragen op van anderen daarover en publiceert regelmatig boeken en artikelen in o.a. de Bokkepoot.
Geboren en getogen in Rotterdam studeert George Mijnbouwkunde aan de TH Delft en na zijn afstuderen in 1973 werkt hij voor Shell in respectievelijk Brunei, Indonesië, Nederland, Qatar, Noorwegen en Brunei. In 1986 stapt hij over naar de Rijks Geologische Dienst in Haarlem om in 1994 directeur facilitaire zaken bij het Ministerie van Economische Zaken te worden. Een jaar later behaalt hij zijn MBA aan de Kingston University (UK). In 2001 werkt George twee jaar als interim manager om zijn professionele carriëre te eindigen in een directiefunctie bij de gemeente Tilburg. In 2009 gaat hij met vervroegd pensioen en sindsdien zwerven hij en Suzanna rond met de Aeolus.

Jos Settels

(Eindhoven 1954) woont sinds 1981 met Josijn aan boord van de tjalk Nieuwe Zorg, gebouwd in 1906 bij Gebr. Worst in Meppel en heeft dit schip in oude staat behouden, waar nodig gerestaureerd en weer onder tuig gebracht. Zoons Daan, Stijn en Just zijn aan boord geboren. Jos en Josijn zijn daarnaast eigenaar van de visaak Drie Gebroeders, gebouwd in 1903 bij J.O. van der Werff te Buitenstvallaat (Friesland), een van de weinige nog resterende visaken en in de oude, visserman, staat.
Jos was in de jaren tachtig zes jaar bestuurslid van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Zeilend Bedrijfsvaartuig (LVBZB, voorloper van de LVBHB). Hij was in die periode een van de vier initiatiefnemers tot oprichting van de Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen (FONV, tegenwoordig FVEN) en gedurende de eerste jaren secretaris van de Federatie.
Hij is sinds december 2009 voorzitter van de Vereniging Museumhaven Amsterdam (VMA) en tevens bestuurslid van de Stichting Museumhaven Amsterdam. De VMA beheert de museumhaven in het Oosterdok in hartje Amsterdam, tussen Scheepvaartmuseum en NEMO.
Jos studeerde Elektrotechniek aan de TU Eindhoven en werkt na zijn afstuderen in 1980 bij TNO, eerst in het Medisch Fysisch Instituut te Utrecht en later in de Research Unit Biomedische Instrumentatie TNO te Amsterdam, sinds 1995 als hoofd. In 2005 neemt hij het initiatief om zijn groep uit TNO te halen en een eigen bedrijf te beginnen, en is de eerste CEO van BMEYE BV. Deze startup wordt in 2012 overgenomen door Edwards Lifesciences in Californië, USA. Sindsdien is hij Director Science, Critical Care Non-invasive, Edwards Lifesciences.
Hij is sinds 2007 actief betrokken bij de restauratie van de Zes Broeders van zoon Just. Deze koftjalk is gebouwd in 1909 op de werf van  Ype de Jong te Ruisscherbrug. Just woont inmiddels aan boord. De restauratie gebeurt in Arnhem in samenwerking met Scheepswerkerij De Hoop van Ando Heijnis, waarbij boven water inmiddels al enige duizenden klinknagels “verstookt” zijn.
Jos is sinds 2013 ook actief betrokken bij de restauratie van de Vertrouwen van zoon Stijn. Deze klipper is gebouwd in 1889 op de werf van de Gebr. Van den Adel in Papendrecht. De restauratie gebeurt op de Museumwerf Vreeswijk door Stijn in samenwerking met Scheepswerkerij De Hoop van Ando Heijnis. Een uitgebreide fotoreportage van de eerste fase (complete vervanging van vlak en kimmen) is te vinden op de site van de museumwerf.